معرفی وبلاگ
************************ ادبیات‌ فارسی‌ تأثیرپذیری‌ غیرقابل‌ انکار و شگفت‌انگیزی‌ از قرآن‌ کریم‌ و به‌ تبع‌ آن‌ احادیث‌ و روایات‌ نبوی‌ و امامان‌ معصوم‌ داشته‌ که‌ چند عامل‌ در این‌ امر دخیل‌ بود. یک‌ عامل‌، معتقدات‌ خود نویسنده‌ و شاعر است‌. عامل‌ دیگر مربوط‌ به‌ جایگاه‌ الهی‌ قرآن‌ نزد مردم‌ مسلمان‌ و حکومت‌های‌ اسلامی‌ بوده‌ است‌. به‌ این‌ ترتیب‌ هر شاعر و نویسنده‌ای‌ که‌ قصد مطرح‌ شدن‌ در جامعه‌ ایرانی‌ و اسلامی‌ نزد حاکمان‌ و سایر ادبا را داشته‌، تلاشی‌ جدی‌ کرده‌ تا با افزایش‌ اطلاعات‌ خود نسبت‌ به‌ این‌ کتاب‌ آسمانی‌، اشعار و نوشته‌هایش‌ را با آیات‌ و مضامین‌ قرآن‌ بیاراید.
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 164393
تعداد نوشته ها : 47
تعداد نظرات : 24
Rss
طراح قالب

انصاف، نصف دين است‏


امام على عليه السلام:

الْانْصافُ افْضَلُ الْفَضائِلِ (غررالحكم، حديث 805)

انصاف، برترين فضيلت‏هاست.


2. امام باقر عليه السلام:

لاعَدْلَ كَالْانْصافِ ( بحارالانوار، ج 78، ص 165)

هيچ عدالتى چون انصاف نيست.


 راه بزن راه، خدا هم ببين! 


هركه انصاف از او جدا باشد        دَد بوَد دَد، نه پادشا باشد

«سنايى» 

دسته ها :
پنج شنبه 24 12 1391 12:22

 

 

1. امام على عليه السلام:
اجْتِنابُ السَّيّئاتِ اوْلى‏ مِنِ اكْتِسابِ الْحَسَناتِ ( غررالحكم، حديث 1522)

دورى كردن از بدى‏ها، سزاوارتر از انجام خوبى‏هاست.


2. امام حسين عليه السلام:

از كارى كه بايد به‏خاطرش عذرخواهى كنى، بپرهيز؛ زيرا مؤمن نه بدى مى‏كند و نه پوزش مى‏طلبد و منافق هر روز بدى مى‏كند و عذر مى‏خواهد.


 بد و نيك ماند زِ ما يادگار     تو تخم بدى تا توانى مكار

«فردوسى»

 بــه بـــد، تــا تـــوانـــى بـــه گــيــتــى مــكـــوش.

«فردوسى»

دسته ها :
چهارشنبه 23 12 1391 22:59

آدميزاده طُرفه معجونى است‏


* امام على عليه السلام:

انَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ رَكَّبَ فِى الْمَلائِكَةِ عَقْلًا بِلا شَهْوَةٍ، وَ رَكَّبَ فِى الْبَهائِمِ شَهْوَةً بِلاعَقْلٍ، وَ رَكَّبَ فى‏ بَنى‏آدَمَ كِلْتيْهِما، فَمَنْ غَلَبَ عَقْلُهُ شَهْوَتَهُ فَهُوَ خَيْرٌ مِنَ الْمَلائِكَةِ، وَ مَنْ غَلَبَتْ شَهْوَتُهُ عَقْلَهُ فَهُوَ شَرٌّ مِنَ الْبَهائِمِ‏


خداوند در فرشتگان فقط عقل نهاده است و نه خواهش نفسانى و در ستوران ميل و خواهش نهاده است و عقل نه، و در بنى‏آدم هر دو را نهاده است. پس، آن كه عقلش بر خواهشش چيره آيد از فرشتگان بهتر است و هركه خواهشش بر خردش غالب گردد از ستوران بدتر است.'


آدميــزاده طُــرفـه معجــونــى است            از فــرشتــه سِـرِشـتـه و ز حيــوان‏


    گـر رَوَد ســـوى ايـــن، شــود بِـهْ از ايـن          ور شــود سـوى آن، شــود كــم از آن‏

دسته ها :
چهارشنبه 23 12 1391 15:6

قرآن كريم: «وَ اعْتَصِمُوا بِجَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا» آل‏عمران/ 103

همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد


 

 آن‏ها دو نفر بودند همراه، ما صد نفر بوديم تنها!

 

درباره ريشه اين مثل آورده‏اند كه كاروانى به حاكم خويش شكايت بردند كه دو راهزن، كاروان صد نفرى ما را غارت كردند. حاكم با تعجّب پرسيد: چگونه صد كس با دو تن برنيامده‏اند؟ يكى از آنان در پاسخ گفت: آن‏ها دو نفر بودند همراه، ما صد نفر بوديم تنها!(دوازده هزار ضرب المثل فارسى، ص 62)


دو بـلبـــل بــر گُــلــى خــوشتـــر ســـرايــنـــد.

«نظامى»


 مــورچــگــان را چـــو بـــوَد اتّـفــاق‏                شيــر ژيـــان را بــدرانـنــد پــوسـت‏ 

«سعدى»


 

 

دسته ها :
سه شنبه 22 12 1391 21:54

اميد

سرمايه حيات، اميد است و آرزو

امام على عليه السلام:

كُلُّ راجٍ طالِبٌ ( امالى مفيد، ص 207)

هر اميدوارى جوينده است.

امام على عليه السلام:

فِى الْقُنُوطِ التَّفْريطُ ( بحارالانوار، ج 77، ص 211)

 نااميدى باعث تفريط و تقصير كارى مى‏شود.

 

 

          به طبع اندر چه يابى بِهْ زِ امّيد             به چرخ اندر چه جويى بِهْ زِ خورشيد

اسعد گرگانى

 

خوش است اندوه تنهايى كشيدن             اگر باشد اميـــد بــازديـــدن‏

«اسعد گرگانى»

خوش است درد كه باشد اميد درمانش             دراز نيست بيابان كه هست پايانش‏

:سعدى»

 

دست شكسته به كار مى‏رود، دل شكسته به كار نمى‏رود.

 

 

نوميد مشو، مگو كه امّيد نماند

1. قرآن كريم: «لاتَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ انَّهُ لايَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ الَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ». (يوسف/ 87)

 (يعقوب به پسرانش گفت:) از رحمت خدا نااميد نشويد كه جز كافران كسى از رحمت خدا نااميد نمى‏شود.

2. رسول‏خدا صلى الله عليه و آله:

كُنْ لِما لاتَرْجُو ارْجى مِنْكَ لِما تَرْجُو «(كنزالعمال، حديث 5904)

به آن‏چه اميد ندارى اميدوارتر باش تابه آن‏چه اميد دارى.

3. تاجرى از دوستان امام صادق عليه السلام نزد آن حضرت از وضع نابسامان كار خود و مشكلات مالى‏اش شكوه و شكايت كرد. امام عليه السلام ضمن سخنانى به وى فرمود:

 «لاتَيْأَسْ فَانَّ الْيَأْسَ كُفْرٌ

»؛ نااميد نباش كه نااميدى كفر است. 

****از اين ستون به آن ستون فرج است****.

* درباره ريشه اين مثل آورده‏اند: حاكمى دستور داد بيگناهى را به ستونى ببندند و چوب بزنند. مرد بدبخت هرچه گفت من بى‏تقصيرم، حاكم نپذيرفت. وقتى نسق‏چى «مأمور تنبيه، مير غضب‏» آمد حكم را اجرا كند آن مرد با عجز و لابه از وى درخواست كرد كه او را از ستونى كه بسته‏اند باز كند و به ستون ديگرى ببندد.

نسق‏چى گفت: اى بدبخت! اجراى اين تقاضا براى تو چه فايده دارد؟ محكوم گفت: شايد در فاصله‏ زمانى كه تو مرا از اين ستون باز كنى و به ستون ديگر ببندى خداوند فرجى عنايت فرمايد. مرد بدبخت از بس التماس كرد حاكم دلش به حال او سوخت و دستور داد كه وى را به ستون ديگرى ببندند. دست بر قضا در همان لحظه خبر آوردند كه سلطان از آن شهر مى‏گذرد. وقتى پادشاه به جلوى ميدان مجازات رسيد و ازدحام جمعيّت را ديد پرسيد: چه خبر است؟ گفتند: مى‏خواهند مردى را مجازات كنند كه خود را بى‏گناه مى‏داند. پادشاه پيش رفت و از محكوم برخى سؤالات كرد و وقتى بر ماجرا آگاهى كامل يافت دانست كه آن مرد بى‏گناه است. لذا دستور داد كه فوراً آن بيچاره را (آزاد كنند. دوازده هزار ضرب المثل فارسى، ص 78)

 

                       به هر سختى‏ئى، تا بودَ جان به جاى             نبايد بريدن اميد از خداى‏

                                                                                       اسدى»

                                   به هنگام سختى مشو نااميد             كز ابر سِيَه بارد آب سفيد

                                            «نظامى»

* هرگز مأيوس نباش.

خدا از سلطان محمود بزرگ‏تر است. * همواره بايد به خدا اميدوار بود و قدرت خدا از همه قدرت‏ها بالاتر است. درباره مأخذ اين مثل آورده‏اند: روزى سلطان محمود بر لب ايوان بارگاه خود قدم مى‏زد. چشمش به زن مرد نجارى افتاد.

سخت عاشق زن شد و بى‏قرار از وزيرش راه چاره خواست. وزير كه خيلى زيرك بود گفت: اگر شاه اين راز را فاش كند، يا بخواهد علنى نجّار را بكشد، خيلى بد مى‏شود. چه خوب است به نجّار ايراد بگيريم و به او بگوييم در مدّت يك شبانه‏روز بايد براى ما يك بار جو از چوب بتراشى. اگر از يك بار يك سير هم كم باشد تو را بدون چون و چرا مى‏كشيم. سلطان محمود به هوش وزير آفرين گفت و او را مأمور اين كار كرد.

وزير به خانه نجار رفت و امر سلطان را به او حالى كرد و گفت: تا فردا بايد يك بار جو از چوب بتراشد و تحويل دهد! نجّار بيچاره كه از همه جا بى‏خبر بود و نمى‏دانست سلطان محمود مى‏خواهد با اين بهانه او را دنبال نخودسياه بفرستد، نزديك بود از ترس قالب تهى كند. با ترس و وحشت آمد و قضيه را به زنش گفت و كمك فكرى براى چاره اين كار خواست. زن نجّار خيلى دانا و هوشيار و عفيفه و پاكدامن بود، به اصل مطلب پى برد و به شوهرش گفت: چرا خودت را باخته‏اى؟ ترس مكن. خدا از سلطان محمود بزرگ‏تر است!

ولى مرد از ترس آرام نمى‏گرفت. تا اين كه صبح شد و نجّار فقط به اندازه يك مشت جو از چوب تراشيده بود. با زنش وداع كرد و گفت: الآن غلامان شاه مى‏آيند و مرا مى‏برند و به چوبه دار مى‏كشند. زن باز هم گفت: نترس، خدا از سلطان محمود بزرگ‏تر است!

در اين گفتگو بودند كه ديدند در خانه زده شد. رنگ از صورت نجّار پريد و نزديك بود از ترس روح از تنش پرواز كند. به زنش گفت: من قادر نيستم تو برو جواب آن‏ها را بده! زن رفت در را باز كرد ديد نوكران سلطان هستند. بيچاره خيال كرد براى بردن بار جو يا شوهرش آمده‏اند. پرسيد: با كى كار داريد؟ گفتند: مى‏خواهيم شوهرت را ببريم براى سلطان محمود كه مُرده است تابوت درست كند.

زن با خوشحالى برگشت و به شوهرش گفت كه سلطان محمود مرده. نگفتم نترس، خدا از سلطان محمود بزرگ‏تر است! نجار باز هم باور نمى‏كرد تا وقتى رفت و مرده سلطان محمود را ديد، باورش شد. »

* درباره مأخذ اين مثل آورده‏اند: به سال 247 هجرى، روزى از جانب خليفه خونخوار- متوكّل عبّاسى- فرمان آمد تا آزادمردانى را كه به دوستاقخانه «زندان‏» در بندند از دَم گردن زنند. در ميان محبوسان، جوانى بود كه به رفتار نجيبانه خويش صاحب منصب مأمور خليفه را سخت شيفته خويش كرد، چنانكه پيش رفت و از او پرسيد:

- از كجايى؟

- از مردم همدانم.

- گناهت چيست؟

- نمى‏دانم.

- افسوس. دلم به جوانى و آراستگى تو مى‏سوزد؛ امّا نمى‏توانم از فرمان خليفه سر بپيچم. آيا در اين دمِ آخر آرزويى دارى كه برآورم؟

- آرى، آرزو دارم بگذارى غذايى بخورم و آن‏گاه سر از تنم جدا كنى.

امير فرمان داد نان و گوشت و ميوه‏يى فراهم آوردند و جوان با آرامش‏خاطر به خوردن پرداخت.

چندان كه امير را از حالت او شگفت آمد. گفت:

- چنان آرام و آسوده‏خاطر به تناول مشغولى كه پندارى كم‏ترين انديشه‏اى از آن‏چه در انتظار توست ندارى. حال آن كه به هر حال ساعتى نخواهد گذشت كه زير تيغ جلّاد بنشينى!

جوان سيبى از سبد ميوه برداشت و به هوا افكند و گفت:

- سيبى كه به هوا افكنى تا فرود آيد هزار چرخ مى‏خورد!

هنوز لحظه‏اى نگذشته بود كه سوارى از راه رسيد فريادكشان كه: از ريختن خون بى‏گناهان دست بداريد كه خليفه‏المتوكّل را كشتند. 

. شنيده‏اى كه كُلاهى چو بر هوا فكنى             هزار چرخ خورَد تا رسد دوباره به سَر

 

»قاآنى»

كوى نوميدى مرو اميدهاست             سوى تاريكى مرو خورشيدهاست‏

 «مولوى»

گفت پيغمبر كه چون كوبى درى             عاقبت زان در برون آيد سرى‏

چون نشينى بر سر كوى كسى             عاقبت بينى تو هم روى كسى‏

 مولوى»

مشكلى نيست كه آسان نشود             مرد بايد كه هراسان نشود

 

دسته ها :
چهارشنبه 16 12 1391 8:10

 

در ايامي كه بهار به كوي و برزن آمده و طبيعت زنده شده و زيبايي هاي خود را به رخ مي كشد، مي توان دقايقي را به سيرو سياحت در گلزار ادبيات ايران پرداخت و چه مناسبتي بهتر از نوروز!

موضوع بهار و نمودهاي آن در شعر و نثر ادب فارسي معمولا تحت تاثير از قران و روايات بوده و گويا شاعر براي سرودن  سير و سياحتي  در ذهن ميكند و موضوع رستاخيز را كه در قران و روايت به آن اشاره شده موضع مناسب براي سرودن انتخاب ميكند. و چه زيبا مي سرايد مولانا جلال الدين:

ايــن بهــار نـو ز بعــد بـرگ ريـز

هست برهان بر وجود رستخيز

 اذا رايتم الربيع فاكثروا ذكر النشور؛

چقدر بايد از پيدايش عالم بگذرد تا ما حقيقت اين يك تك جمله را درك كنيم؟ زمين بايد چند بار دور خورشيد بگردد تا به حساب منجم ها و تقويم نگاران يك سال شمسي تمام شود تا ما به عمق اين تك جمله پي ببريم؟ چند تابستان بايد پاييز و چند پاييز بايد زمستان و چند زمستان بايد بهار شوند تا ما به خودمان زحمت بدهيم درباره فقط همين تك جمله تأمل كنيم؟ همين تك جمله كه مي گويد "هرگاه بهار آمد، زياد ياد مرگ بيفتيد"

قال رسول الله (ص) « اذا رايتم الربيع فاكثروا ذكر النشور؛ هرگاه بهار را ديديد، ياد رستاخيز در شما بيشتر شود. »

اين سخن بلند و حكيمانه، سخني از سخنان پيامبر اعظم(ص) در مورد بهار و ادب ورود به بهار است. براساس عبارت فوق هرگاه به بهار مي­رسيم بايد فراوان ياد آخرت كنيم. هر گاه بهار را ديديد بسيار ياد رستاخيز نمائيد.

نشور طبيعت و گل و گياه شما را به ياد نشور اصلي و رستاخيز هستي بياندازد و اين ياد را در دل و زبان پيوسته جاري كنيد.

 

رازها را مـــي‌كنــد حـق آشكــار

چون بخواهد رُست، تخم بد مكار

در بهــــــار آن ســــرّها پيـــدا شـــود

هرچه خوردست اين زمين رسوا شود

بـــردمــد آن از دهان و از لبش

تا پــديــد آيد ضمير و مذهبش

ســـــرّ بيـــخ هـــر درختـــي وخــورش

جملگــي پيــدا شـــود آن بـــر سـرش

 

يكي از آياتي كه مولوي در ابيات بالا به زيبايي از آن استفاده مي‌كند، آيه «يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِر،ُ آن روز كه رازها (همه) فاش شود» (طارق /9) است كه اين آيه بيانگر اوصاف و حوادث روز قيامت است، مولوي حادثه روز رستاخيز را با آنچه در بهار اتفاق مي‌افتد مقايسه كرده است.

 

 


دسته ها :
سه شنبه 15 12 1391 20:17

شعر:

شعر، نورى ز عرش زاينده است‏

1. رسول‏خدا صلى الله عليه و آله:

انَّ مِنَ الشِّعْرِ لَحِكَماً (امالى صدوق، ص 495)

برخى شعرها حكمت است.


2. رسول‏خدا صلى الله عليه و آله:- آن‏گاه كه از ايشان درباره شاعران سؤال شد:

انَّ الْمُؤْمِنَ مُجاهِدٌ بِسَيْفِهِ وَ لِسانِهِ، وَالَّذى‏ نَفْسى‏ بِيَدِهِ لَكَأَنَّما يَنْضِحُونَهُمْ بِالنَّبْلِ (نوررالثقلين، ج 4، ص 70)

همانا مؤمن با شمشير و زبان خود جهاد مى‏كند؛ سوگند به آن كه جانم در دست اوست، سخنان شاعران (مؤمن) چون تيرى است كه به دشمن مى‏زنند.


شعر، نورى ز عرش زاينده است        زان چو عرش استوار و پاينده است‏

                                                                                  «اوحدى» 

   شعر و شَرع و عرش از هم خاستند       اين دو عالم زين سه حرف آراستند

                                                                                                                          «عطّار»

 قافيه سَنجـان چو عَلَم بركشند            گنــج دو عالم به قلم دركشند
 خاصه كليدى كه درِ گنج راست            زير زبان مرد سخن‏سنج راست‏

                                                                                           «نظامى»


گر مديح و آفرينِ شاعران بودى دروغ        شعر حسّان بن ثابت كِىْ شنيدى مصطفى‏

                                                                                                                                    «منوچهرى» 

دسته ها :
دوشنبه 14 12 1391 20:20

توكّل‏:


راهرو گر صد هنر دارد، توكّل بايدش‏


1. قرآن كريم: «وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ». (آل‏عمران/ 60)

مؤمنان بايد تنها بر خدا توكّل كنند.

2. قرآن كريم: «وَ تَوَكَّلْ عَلَى الْعَزيزِ الرَّحيمِ». (شعراء/ 217)

بر خداى عزيز و مهربان توكّل كن.

1. اعتماد تو بر چماقِ امير بيش باشد كه بر خداى كبير!

                                                                         «اوحدى»


تكيه بر تقوى و دانش در طريقت، كافرى است      راهرو گر صد هنر دارد، توكّل بايدش. 

                                                                                                                   «حافظ»


هميشه به كار خير بگو: «ان شاءاللَّه.»

* درباره ريشه اين مثل آورده‏اند: روزى جُحى (جُحى: شخصيت طنز و فكاهى در ميان عرب‏هاست‏) براى خريد درازگوشى به بازار مى‏رفت.

مردى پيش آمد و پرسيد: كجا مى‏روى؟
گفت: به بازار مى‏روم كه درازگوشى بخرم.
گفتش: بگوى «انشاءاللَّه!»
گفت: چه جاى انشاءاللَّه باشد، كه خر در بازار و زر در كيسه من است.
چون به بازار درآمد مايه‏اش را بزدند، و چون بازگشت همان مرد به او برخورد و پرسيدش: از كجا مى‏آيى؟
گفت: انشاءاللَّه از بازار ... انشاءاللَّه زرم را دزديدند ... انشاءاللَّه خرى نخريدم ... و زيان ديده و تهى‏دست به خانه بازمى‏گردم انشاءاللَّه! (كتاب كوچه، ج 3، ص 982)


دل در خلق مبند كه خسته شوى، دل در حقّ بند تا رَسته شوى.

«خواجه عبداللَّه انصارى» 

كار خود گر به خدا باز گذارى حافظ               اى بسا عيش كه با بختِ خداداده كنى‏

                                                                                                                                         «حافظ»

با توكّل، زانوى اشتر ببند
* رسول‏خدا صلى الله عليه و آله- به مردى كه مى‏گفت: شترم را رها مى‏گذارم و توكّل مى‏كنم- فرمود:
قَيِّدْها وَ تَوَكَّلْ (كنزالعمال، حديث 5698)

شترت را ببند و بر خداى توكّل كن.

دسته ها :
دوشنبه 14 12 1391 14:18

افلاس عِنان از كف تقوا بِرُبايد    با گرسنگى قوّت پرهيز نمانَد 

                                                                          سعدي


1.رسول‏خدا صلى الله عليه و آله:

كادَ الْفَقْرُ انْ يَكُونَ كُفْراً «كافى، ج 2، ص 307»

فقر، به كفر ورزيدن نزديك است.


2. رسول‏خدا صلى الله عليه و آله:

الْفَقرُ سَوادُ الْوَجْهِ فِى الدَّارَينِ « بحارالانوار، ج 72، ص 30»

فقر، مايه روسياهى در هر دو جهان است.


3. امام على عليه السلام:

انَّ الْفَقْرَ مَنْقَصَةٌ لِلدّينِ مَدْهَشَةٌ لِلعَقْلِ داعِيَةٌ لِلْمَقْتِ «نهج‏البلاغه، حكمت 319»

فقر و ندارى باعث كاستى در دين و سر گشتگى خرد و ايجاد كينه و دشمنى است.



گـــرگ گـــرسنه چــو گــوشت يافت         نپرسد كاين شتر صالح است يا خرِ دجّال‏

                                                                                        «سعدى»


دسته ها :
يکشنبه 13 12 1391 10:36


از زبان سوسن آزاده ام آمد به گوش     كاندرين ديرِ كهن كار سبكباران خوشَ ست

                                                                                                                                                    حافظ

 

         دلا راهت پر از خار و خسك بي        گـــذرگــــاه تــو بــر اوج فلك بـــي

          شب تار و بيــابــان دور منــزل         خوشا آنكس كه بارش كمترك بي

                                                                                        «باباطاهر»



* امام على عليه السلام:
الزُّهْدُ فِى الدُّنْيا الرَّاحَةُ الْعُظْمى‏ «غررالحكم، حديث 328»

زهد و دل كندن از دنيا، بزرگ‏ترين آسايش است.


*امام صادق عليه السلام:
جُعِلَ الْخَيْرُ كُلُّهُ فى‏ بَيْتٍ، وَ جُعِلَ مِفْتاحُهُ الزُّهْدَ فِى الدُّنْيا «بحارالانوار، ج 73، ص 49»

همه خير در يك خانه نهاده شده و كليد آن بى‏اعتنايى به دنيا قرار داده شده است.

دسته ها :
شنبه 12 12 1391 23:29

صبر بر فراق

علامه طباطبائي از قول استادشان مرحوم آقاي قاضي مي فرمودند:
« من از باباطاهر تعجب مي كنم كه در شعرش چنين سروده:


    يكــي درد و يكـي درمــان پسنـــدد           يكـي وصـل و يكي هجران پسندد
 من از درمــان و درد و وصل و هجران             پسنـــدم آنچـــه را جانان پسندد

چه طور باباطاهر گفته است: اگر جانان، هجران را پسندد، من هم آن را مي پسندم.؟!
چگونه انسان مي تواند اين را بپذيرد؟! عاشق بر هر چيز صبر مي كند اما بر فراق، صبر نمي تواند كرد.
مولا علي عليه السلام در دعاي كميل مي فرمايد: مولا و آقاي من! گيرم بر عذاب تو صبر كنم؛ بر دوري تو چگونه شكيبا باشم؟! »

دسته ها :
شنبه 12 12 1391 20:12
X