معرفی وبلاگ
************************ ادبیات‌ فارسی‌ تأثیرپذیری‌ غیرقابل‌ انکار و شگفت‌انگیزی‌ از قرآن‌ کریم‌ و به‌ تبع‌ آن‌ احادیث‌ و روایات‌ نبوی‌ و امامان‌ معصوم‌ داشته‌ که‌ چند عامل‌ در این‌ امر دخیل‌ بود. یک‌ عامل‌، معتقدات‌ خود نویسنده‌ و شاعر است‌. عامل‌ دیگر مربوط‌ به‌ جایگاه‌ الهی‌ قرآن‌ نزد مردم‌ مسلمان‌ و حکومت‌های‌ اسلامی‌ بوده‌ است‌. به‌ این‌ ترتیب‌ هر شاعر و نویسنده‌ای‌ که‌ قصد مطرح‌ شدن‌ در جامعه‌ ایرانی‌ و اسلامی‌ نزد حاکمان‌ و سایر ادبا را داشته‌، تلاشی‌ جدی‌ کرده‌ تا با افزایش‌ اطلاعات‌ خود نسبت‌ به‌ این‌ کتاب‌ آسمانی‌، اشعار و نوشته‌هایش‌ را با آیات‌ و مضامین‌ قرآن‌ بیاراید.
دسته
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 163960
تعداد نوشته ها : 47
تعداد نظرات : 24
Rss
طراح قالب
 

بــايد كـه جـمله جــان شوي تـا لايق جـانـان شـوي
گر سوي مستان مي‌روي مستانه شو مستانه شو

((مولانا))

دسته ها :
جمعه 9 8 1393 19:30
 اي ساكن جان من آخر تو كجا رفتي
در خانه نهان گشتي يا سوي هوا رفتي؟...

نه مرغ هوا بودي نه باد صبا بودي
از نور خدا بودي در نور خدا رفتي ….

مــــــــــــــــــــــــــــــــــولانـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا

دسته ها :
جمعه 9 8 1393 19:10

جالب‌ترين خصوصيت بشر تناقض است !


به شدت عجله داريم بزرگ شويم و بعد دلمان براي كودكي از دست رفته مان تنگ ميشود


 براي پول درآوردن خودمان را مريض مي كنيم بعد تمام پولمان را خرج مي كنيم تا دوباره سالم شويم


 طوري زندگي مي كنيم كه انگار هرگز نمي ميريم و طوري مي ميريم كه انگار هرگز زندگي نكرده ايم …

“پائولو كوئليو”

دسته ها :
سه شنبه 6 8 1393 19:49
 

گر بنگري آنچنان كه راي است                          اين مرگ نه مرگ، نقل جاي است

از خـــــورد گهي به خوابگاهي                           وز خـــوابگاهي بـــه بزم شاهــي

*******************************************

نيــم جــان بستانــد و صــد جــان دهــد                 آنــچــه در وهــم تــو نــايـــد آن دهـــد

**********************************************

خــــرم آن روز كزين منزل ويران بروم                      راحـــت جان طلبم از پــــي جانان بروم

به هواي لب او ذره صفت رقص كنان                      تا لب چشمه خورشيد درخشان بروم

 

 

 

دسته ها :
سه شنبه 6 8 1393 19:41


* امام على عليه السلام:
احْسِنُوا صُحْبَةَ النِّعَمِ قَبْلَ فِراقِها، فَانَّها تَزُولُ وَ تَشْهَدُ عَلى‏ صاحِبِها بِما عَمِلَ فيها (علل‏الشرايع، ص 464)

براى نعمت‏ها، پيش از آن كه از شما جدا شوند، همدمى نيكو باشيد؛ زيرا نعمت‏ها مى‏روند و به نحوه رفتارى كه همدمش با آن كرده است گواهى مى‏دهند.

 


 درياب كُنون كه نعمتت هست به‏دست          كين نعمت و ملك مى‏رود دست به‏دست‏

«سعدى» 

 

دسته ها :
جمعه 9 1 1392 13:32


 امام على عليه السلام:

ايَّاكُمْ وَ الْكَسَلَ (بحارالانوار، ج 73، ص 159)

از تنبلى بپرهيزيد.

 

الهى آقا آب بخواهد! 


* مثلى است در مذمّت و استهزاء آدم‏هاى كاهل و تنبل. درباره ريشه اين مثل آورده‏اند كه غلامى‏
__________________________________________________


سخت تنبل بود و هر وقت تشنه مى‏شد دعا مى‏كرد: «الهى آقا آب بخواهد!» تا شايد بدين طريق مجبور شود از جا بجنبد و خود نيز جرعه‏اى آب بنوشد! 


 بخور و بخوابْ كار من است، خدا نگهدار من است. 


 برو شير درّنده باش اى دَغَل      مينداز خود را چو روباه شل‏

«سعدى» 


بگير اى جوان، دست درويش پير      نه خود را بيفكن كه دستم بگير


 به تنبل گفتند: «برو به سايه» گفت: «سايه خودش مى‏آيه»!


به تنبل گفتند: «مگس‏هايت را بزن» گفت: «به زحمتش نمى‏ارزد»! 


 تن آسانى و كاهلى دور كن    بكوش و ز رنج تنت سور كن‏
 كه اندر جهان سودِ بى‏رنج نيست      كسى را كه كاهل بوَد گنج نيست

«فردوسى»

دسته ها :
چهارشنبه 7 1 1392 14:9

 

 

مـا را به طنـاب عشق بر دار كنيد

بـا بـاده عشق مسـت ديــدار كنيد

در مسلخ عشق جـاودان خـواهـد شد1
آن را كــه شهــيـد روي دلـــدار كنـيـد2

 

 

1: ولا تحسبن الذين قتلو في سبيل الله امواتا بل احياء عند ربهم يرزقون(قران كريم)

 

2 : شهيد نظر مي كند به وجه الله

دسته ها :
سه شنبه 6 1 1392 19:4

امام علي (ع):

چون عقل و خرد به مرتبه ي كمال رسد گفتار كم گردد.

.

كم گوي و گزيده گوي چون در   // تا زاندك تو جهان شود پر

.

كم گوي و بجز مصلحت خويش مگوي/چيزي كه نپرسند تو از پيش مگوي

دادند دو گوش و يك زبانت زآغاز/يعني كه دو بشنو و يكي بيش مگوي!

دسته ها :
يکشنبه 4 1 1392 12:54

آدم، آه است و دم‏


قرآن كريم: «خُلِقَ الْانْسانُ ضَعيفاً». ( نساء/ 28)

انسان، ناتوان آفريده شده است.


2. امام على عليه السلام:

مِسْكينٌ ابْنُ آدَمَ! مَكْتُومُ الْاجَلِ، مَكْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ، تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ و تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ، وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَةُ (شرح نهج‏البلاغه، ج 20، ص 62)

بينوا آدمى! مرگش پوشيده است و بيمارى‏هايش نهفته و كردارش نگاشته شده.
پشّه‏اى او را مى‏آزارد و جرعه‏اى گلوگير از پاى درمى‏آوردش و عرق، وى را گنديده مى‏كند.

 

آدم، از سنــگ سـخت‏تــر اســت و از گُــل نــازك‏تــر. 


آدمـيـزاد، بــه تَفـى مشـتـعــل است و بـه پُـفــى خــامــوش


بيچــاره كســى اسـت آدميــــزاد          خــاكـــى كــه چــو پُـــف كنــى بَــرَد بـاد

                                                                    «نظامى»

نيك گفتند بزرگان خردمند كه هست       نازنين‏تر زِ گُل و سخت‏تر از سنگ  بشر

                                                                               «امير خسرو»

دسته ها :
پنج شنبه 24 12 1391 16:14

انصاف، نصف دين است‏


امام على عليه السلام:

الْانْصافُ افْضَلُ الْفَضائِلِ (غررالحكم، حديث 805)

انصاف، برترين فضيلت‏هاست.


2. امام باقر عليه السلام:

لاعَدْلَ كَالْانْصافِ ( بحارالانوار، ج 78، ص 165)

هيچ عدالتى چون انصاف نيست.


 راه بزن راه، خدا هم ببين! 


هركه انصاف از او جدا باشد        دَد بوَد دَد، نه پادشا باشد

«سنايى» 

دسته ها :
پنج شنبه 24 12 1391 12:22
X